close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תפקידו של מטה משה במלחמת עמלק

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק קנ מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק קנ מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

תפקידו של מטה משה במלחמת עמלק

"...וצא הלחם בעמלק, מחר אנכי נצב על ראש הגבעה ומטה האלקים בידי" (יז,ט).

בקריאת פסוק זה עולות מספר שאלות: א. מדוע המטה נקרא דוקא בפסוקנו "מטה האלקים"?  ב. מדוע משה העלה את מטהו להר, הרי בפשטות לא היתה למטה זה שום תועלת במלחמה?  ג. מדוע מרע"ה אמר זאת ליהושע?  ד. מדוע התורה כותבת זאת?

ישנו מדרש מאד מענין המופיע במדרש רבה שלענ"ד בעזה"י מביא שתי

דעות שונות ביחס לשאלות אלו, כאשר ישנו קו אחד שחורז כל דעה.

שתי דעות חלוקות במדרש רבה

וזו לשון המדרש "ומטה האלקים בידי - אמר לו מטה זה בידי, שאמר המקום: יהי בידך לעולם. דבר אחר ומטה האלקים בידי - כשעשה בו אהרן נסים נקרא על שמו שנאמר מטה אהרן. ובזמן שעשיתי אני בו נסים נקרא על שמי. ובזמן שהקב"ה עושה נסים נקרא על שמו שנאמר ומטה האלקים" (סדר בשלח לגבי מלחמת עמלק).

נלע"ד בעזה"י שהשאלה ש"הטרידה" את חכמינו במדרש היא: מדוע דווקא בפסוקנו המטה נקרא "מטה האלקים", ועל שאלה זו ענה המדרש שתי תשובות:

א. על שם שאלקים ציווה את מרע"ה לקחת את המטה, והוא לוקח אותו כעת רק בשל ציווי ה' להיות "דבוק" במטה לעולם, ולא משום שיש צורך כלשהו במטה לעשיית הניצחון במלחמה. ואם לא נפרש כך את המדרש, אלא נפרש שהוא לקח את המטה לצורך עשיית נס, מדוע המטה לא נקרא כך גם בשאר מקומות שמרע"ה היה צריך לקחת את המטה לעשות בו ניסים? וכן קשה, מדוע המדרש כתב "יהי בידך לעולם", אלא כדי ללמדנו שמרע"ה צווה להיות "דבוק" למטהו גם כאשר אין צורך בכך, לעולם.

ב. המטה נקרא על שם מי שעושה על ידו ודרכו את הניסים. לכן, כאשר מרע"ה עשה ניסים במטה נקרא המטה על שמו, וכן לגבי אהרן, וכן לגבי הקב"ה. אמנם הדבר ברור שהקב"ה לא צריך למטה לעשות ניסים, אבל עדיין צריך לומר שנס הניצחון על עמלק נעשה דרכו של המטה ובשייכות אליו, מעין ניסים אחרים של הקב"ה שנעשים על ידי מלאכים. ואם לא נאמר כן, מדוע המטה נקרא "מטה האלקים" כאשר האלקים עושה ניסים ללא שום קשר ושייכות למטה?!

תפקידו של המטה במלחמת עמלק

נלע"ד בעזה"י ששתי הדעות במדרש עונות גם על השאלה: מדוע מרע"ה לקח איתו את המטה להר, ומדוע התורה מדגישה זאת? התשובה לשאלה זו נעוצה בתפקידו של המטה במלחמת עמלק. עלינו גם להבין את יסוד המחלוקת בין שתי דעות אלו, ומדוע דעה אחת לא קיבלה את השניה.

הדעה השניה סוברת שהנס נעשה דרך המטה ובשייכות אליו, ולכן מרע"ה העלה אותו להר, והוא הרים אותו בשתי ידיו, כל זמן שהן היו מורמות, כחלק מעשיית הנס. וזו הסיבה שהוא נקרא דוקא בפסוקנו "מטה האלקים", לפי שאלקים עשה נס דרכו. זו גם הסיבה שדעה זו לא קיבלה את הסברה של הדעה הראשונה מדוע המטה נקרא כך דוקא בפסוקנו, כיוון שבעוד הרבה מקרים שבהם היה צורך במטה לעשיית הנס, כגון בחלק ממכות מצרים, הוא לא נקרא מטה האלקים. והסיבה ברורה, כיון שמרע"ה השתמש בו לא רק משום ציווי האלקים, אלא בעיקר מפני הצורך להשתמש בו.

הדעה הראשונה סוברת, שלא היה שום צורך במטה ושום שייכות לניצחון ישראל על עמלק, והסיבה היחידה שמרע"ה העלה אותו היא משום שכך ציווה לו ה', להיות "דבוק" במטה לעולם. ומכיון שבמלחמה זו מרע"ה העלה את המטה רק משום ציווי ה' הוא נקרא דווקא בפסוקנו "מטה האלקים" לרמוז על כך. זו הסיבה שדעה זו לא קיבלה את הסברה של הדעה השניה מדוע נקרא המטה כך דוקא בפסוקנו, כיון שהנס לא נעשה דרך המטה, ואם כן, מדוע שהמטה יקרא "מטה האלקים"?!

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה